Svar på lite läsarfrågor :)

Denna vecka har det varit fullt upp då min kära familj har varit här och hälsat på.
Och vi har gjort massor!! Jag ska försöka under de närmaste dagarna att skriva dag för dag vad vi har gjort.

Men till att börja med tänkte jag svara på lite frågor som några läsare hade skrivit till mig.
Haha blev hur glad som helst att de att de faktiskt var några som skrev, ;D
 

Här kommer frågorna & svaren..om ni orkar läsa ;)
Fråga 1:
Kan ni inte filma lite av danserna ni gör, när ni själv dansar dem? Hade varit så roligt att se =D 
Längtar tills jag ska komma och hälsa på er!! 
STOR KRAM =) <3
Svar: Tyvärr får vi inte filma själva från klasserna och vet inte riktigt hur lärarna skulle reagera om vi la upp videos när vi dansar deras koreografi  utanför dansskolan och lägga upp dom. Förmodligen skulle de inte bli så glada ;P

Dock så filmar de flesta lärarna från klassen men då väljer de flesta ut dem som de tycker fixar dansen bäst. 
Än har man inte blivit utvald, och har man blivit utvald har man alltid tabbat sig på något sätt (blir alltid så nervös av någon konstig anledning, och glömmer koreografin) men kan lägga upp en video från Chios klass, ganska soft street jazz stil, rätt basic men hennes klasser är jätteroliga :) (Japp, jag tabbar mig på denna filmen.. men ni kan bortse från det ;) De ska bli jättekul när du kommer hit! Kram på dig My! :D<3

Fråga 2.
Kan du inte berätta mer om din dansutbildning? 
Kostar den något och isåfall hur mycket? 
Hur lång är den? 
Vad innebär den? 
Hur kommer man in på skolan? 
Är det som du förväntat dig? 
Varför valde du just den? 
Skriv gärna lite mer som jag kan ha glömt fråga ;) kram!
Svar: Jag valde Broadway dance Center efter jag hade varit och hälsat på Alexander Larsson, som då var student på BDC. Jag tog 10 klasser där under de 9 dagarna jag var i NYC. Och efter jag hade tagit dessa klasser och varit i NYC för första gången så kände jag direkt att jag inte var klar med varken skolan eller NYC. Jag var helt såld och älskade dansen där. Jag hade mer att lära mig här helt enkelt :)

Att komma in på skolan är ganska enkelt, men processen dit är ganska lång. Det är mycket papper, ansökningen till skolan där man ska skriva CV, ett personligt brev, skicka med kort på sig själv m.m, ansökningar om visum, papper från banken och ansökning till CSN. Så det gäller att planera i god tid så man inte glömmer något på vägen.

Du kan välja utbildningen på 3 el. 6 månader eller 1 år. Sen kan du såklart förlänga hur du vill. 
Jag har valt den på 6 månader och det kostar ca. 30.000 svenska kronor.
Upplägget på skolan är att du har 12 klasser du måste ta under en vecka. Och jag har valt contemporary som min inriktning. Det betyder att jag måste ta;
5 st contemporary
2 st balett
3 st klasser med motsatt dansstil än inriktning (street, jazz, stepp, hiphop)
2 st valfria klasser (mer contemporary, street, yoga, floor barre)
Ibland har vi också closed class eller masterclass. Då är det gästlärare som kommer till skolan, oftast i en annorlunda dansstil. T.ex. Musical Theatre, Bollywood m.m.

Denna utbildningen så blir du aldrig "klar dansare".. alltså inte som balettakademin där du kan kalla dig professionell dansare efteråt. Men du har en bra grund att stå på eftersom tempot här är extremt och det är riktigt tufft.(tycker jag iaf) Sen är det bara en bonus att hela utbildningen faktiskt är i NYC. Man kan få bra kontakter och möjligheterna här är större, om man har tur. Sen är det bra för språket också ;)

Jag trivs jättebra på skolan, och det som jag gillar med denna utbildningen är att du kan välja exakt vilka klasser du kan ta, du kan alltså välja att ta sovmorgon eller ta klasser sent på kvällen eller varför inte vara ledig en dag mitt i veckan och träna under helgen istället?. (Oftast väljer man samma lärare varje vecka då man har hittat sina favoritlärare)

GOD FORTSÄTTNING PÅ JULEN!! 
Hur har julen sett ut? Varit på en massa turistattraktioner? Hur ser det ut på skolan...en bild kanske? Hur ser vardagen ut f.ö, lagar ni mat hemma, äter ni bara ute, känner ni er trygga, är lägenheten bra, har ni fått kontakt med några nya dansare/amrikanare? hur ska du fira nyår, har familjen åkt hem då? Kram Mia

Svar:
God fortsättning Mia! :)
Jag tänkte skriva om hur både julen, nyår & alla turistattraktioner inom en snar framtid, men jag kan redan nu skriva att jag firade jul&nyår med min familj & mina roomies, och det var riktigt lyckat!
Jag kan försöka ta en bild någon dag på skolan, just nu har jag ingen men kan försöka fixa det ;)
Vi är faktiskt ganska duktiga på att laga mat här hemma, men ibland är det svårt att hinna hem & käka mellan klasserna så då blir det att man köper mat ute. Men hör man med våra andra vänner på skolan så verkar vi vara extremt duktiga på att laga mat ;)
Jaa vi har en jättebra lägenhet som känns tryggt och bra. Vi har det väldigt säkert, med två säkerhetsdörrar in till själva byggnaden där man måste ha nyckel för att komma in så de känns skönt!
Vi har fått otroligt bra kontakt med två tjejer från australien, dock är det väldigt många svenskar på skolan så man har nästintill bara pratat med svenskar men har även fått kontakt med två tjejer från Indien, Frankrike osv :)

 


Hoppas jag har gett Er svaren ni ville ha.
Är det något mer Ni undrar över så var inte rädda över att fråga! :D

Här är videon från Chios klass, 
Och ja, lite små tabbar. Men i början gör man rätt iaf ;)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur fick ni tag på eran lägenhet?

2013-01-17 @ 17:02:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0