SONYA TAYEH!!

Jag vet verkligen inte vart jag ska börja....
 
Jag har tagit klass för en av dem bästa jag vet, Sonya Tayeh!
Vi gick upp tidigt för vi skulle på möte på skolan kl. 8.30 (vilket betydde att de skulle vara massa ISVP elever där, alltså väldigt många som skulle vilja signa in för den klassen) så jag och mina roomies var där strax efter 8.00. Var otroligt nervös att jag inte skulle få en plats. Så när jag väl hade betalat och fått armbandet runt handleden svävade jag på moln, VILKEN LÄTTNAD!
 
Sonyas lektion var ganska sent, den började kl.21-22.30. Så man har gått runt och längtat (läs; vart livrädd) hela dagen. Denna lektionen var trots allt ADVANCED. Nivåerna här är:
*Basic
*Beginner
*Advanced/beginner
*Intermediate
*Intermediate Advanced
*ADVANCED

Hittills har jag tagit klasser mellan Basic - Intermediate, beroende på vilken stil & lärare. Så Sonyas klass var jag redan inställd på att jag skulle få kämpa en hel del på eftersom jag aldrig har tagit en sån svår klass.
 
Under dagen snackades det otroligt mycket om Sonyas lektion, många hade hört "skräckhistorier" från hennes tidigare klasser på BDC, att hon var superhård och hade ställt sig på människor när de hade stått i sin breda andra position. Visst blev man lite skakis, men samtidigt... en duktig tränare/danslärare ska vara hård på den nivån? Eller? Man är ju här för att kämpa och bli bättre? Inte för att få en klapp på kinden varje gång. Så de vände jag bara till något positiv och blev mer taggad.
 
En timme innan lektionen skulle börja så satt vi utanför salen och chillade.
Och helt plötsligt kommer Jenny springandes;
"ÅH HERREGUD, DET ÄR HON FRÅN SO YOU THINK YOU CAN DANCE"
Jorrå sörrni, MELANIE MOORE som vann 2011 skulle ta samma klass som oss. HUR STÖRT?!?!? 
Mitt lyckorus bara fortsatte och jag var heeeelt skakis efter jag hade tagit kort med henne.
En av mina största idoler. Fantastiskt!
 


Och hur var Sonyas klass?
JAG KAN INTE BESKRIVA MED ORD HUR BRA DET VAR!!!!
Jag har nog aldrig varit så fokuserad någonsin
(kanske för att man var nervös och att det var TVÅ av mina idoler i samma rum)
Hennes uppvärmning var ganska kort, hon ville att vi skulle få dansa så mycket av tiden som möjligt,
men den var så fruktansvärt jobbig.
Uppvärmningen bestod mest utav att stå i plankan på olika sätt, dra upp benet mot magen eller upp mot taket, vrida till sidan, armhävningar. Trots det blev man otroligt varm och man svettades som en jäkla gris. 
 
Koreografin var helt otrolig. Det bästa av allt var att hon gav oss en dans, som inte innehöll någon sorts räkning eller var till någon speciellt text. Allt hon ville var att vi skulle lyssna på kvinnans röst och skapa oss ett eget rörelsemönster efter det. 
 
Sonya var helt otrolig lärare. Hon hade liksom sån energi och "makt", 
"The only thing you can do is try, if you fall you will rise again, right?" 
Det är svårt att sätta ord på hur grymt det var, energin i hela rummet var helt sjuk. Alla stöttade varandra och hejjade på varandra, man hjälpte varann istället för att tävla.
Och något sånt har jag aldrig varit med om förut. 
 
Sonya var fantastisk på alla sätt och vis, jag önskade att jag kunde ha henne jämt! 
Hon är liksom som en inspirerande mörkdemon som klättrade in i skinnet på en och allt hon sa gick verkligen in, på riktigt! Hon skrek inte, ställde sig inte på några människor men hennes sätt att säga saker fick en att kämpa trots det! That's power people!

Efter lektionen var vi så lyckliga att vi var tvugna att fira med en milkshake på Shake Shack. Så lyckliga över att vi fixade det, lyckliga att vi fått varit med om något sånt här stort. 
 
Det bästa av allt är att Sonya (& Melanie) hade båda fötterna på jorden.
De var inte uppsnoffsiga eller diviga, de var proffsiga, duktiga och inspirerande.
I slutet av lektionen samlade hon ihop oss och tackade allihopa & hade lite pepptalk med oss,
och sist men inte minst gav hon varje elev en varsin kram!
Aldrig varit med om att en gästlärare gör så?! Vi var typ 50-60 st elever? Helt otroligt!

Detta visar ju bara ännu mer vad speciell denna kvinna är. Speciell, egen & ett geni.
Man kan liksom inte sätta fingret på vad som gör henne så fantastisk. Hon är bara helt magisk! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0